March 2016

       March 18, 2016 Faculty of Physics and Faculty of Foreign languages held a workshop on modelling. Guided by Dmitriy Bezrodnyy (Assistant, Department of Semiconductor Physics, Faculty of Physics; Research Fellow, Laboratory of Nanoelectronics and Nanophotonics, Tomsk State University) and Aleksandra Nabiullina (English language instructor) the students of an Advanced English Language Learning Group got a deep insight into types of modelling, their advantages and limitations. Modelling is a very important tool that is used to simulate phenomena and processes that are not welcome or costly to do experiment with, e.g., none of the scientists will dare to do an experiment on nuclear explosions, not so many can afford using and wasting expensive materials. Some experiments simply cannot be done, e.g. the evolution of the Universe or terrorist attacks. Sometimes, on the contrary, experiments are cheap enough and easy to carry out but to unravel the governing laws that make possible the things observed during the experiments scientists use modeling. More than that, modelling is widely used in our day-to-day life: to go from A to B or to model traffic on a crossroads. The students had a chance to discuss these issues in English with a competent person in this area and, thus, got practice in professional communication in English.
            18 марта 2016 г. студенты в группе углубленного изучения английского языка прошел семинар, посвященный использованию моделирования в науке. Под руководством Дмитрия Безродного (ассистент кафедры физики полупроводников, физический факультет; научный сотрудник лаборатории наноэлектроники и нанофотоники, Томский государственный университет) студенты рассмотрели типы и подходы к моделированию, применяемые в современной науке, их особенности, преимущества и недостатки. Моделирование является ценным инструментом для анализа явлений и процессов, которые не могут быть исследованы экспериментально: ни один ученый не решится экспериментировать с ядерными взрывами, далеко не всегда есть возможность использовать дорогостоящие материалы, а некоторые эксперименты просто невозможно провести, например, эволюцию вселенной или террористические атаки. Иногда, напротив, эксперименты обходятся недорого и не сложны в проведении, а моделирование используется для того, чтобы объяснить наблюдаемые экспериментально явления. Моделирование может применяться и в обычной жизни: добраться из пункта А в пункт Б или смоделировать движение автомобилей на проблемном перекрестке. На занятии у студентов был шанс обсудить со специалистом подобные вопросы, погрузившись в англоязычную среду и практикуя навыки профессиональной коммуникации на английском языке.
 
            March 25, 2016 the students of the same Advanced English Language Learning Group were interviewed during their English class by an English language instructor and a member of the department staff.  The interview consisted of two parts: one part of the interview was focused on students’ research background and perspective (interviewer: Dmitriy Bezrodnyy), another part dealt with more general issues topical for scientific communities (scientific conference as a type of academic communication (oral presentations and posters), scientific misconduct, rules and regulations of scientific laboratories, scientific equipment, men vs women scientists) (interviewer: Olga Nagel). Students demonstrated a high level of English and successfully managed to talk about their research interest and plans for the future. Surprisingly most of them do not consider a career in sciences as something that would suit only the best, the brightest and the geekiest. Apparently science is becoming a mainstream profession. The group consists of students with different backgrounds and study years ranging from 1 to 7. Still the goal they all share is to spend their university time acquiring as many different tools that will help them pursue their careers in the future as possible. Of course in the modern world foreign languages are one of such tools. This is why the students are always enthusiastic about participating in cross-discipline events. It is believed that placing students in such kind of setting during their English training will make them better equipped for their future international career in science. 
            25 марта 2016 г. студенты группы углубленного изучения языка прошли двухступенчатое интервью на английском языке, которое было организовано и проведено преподавателями английского языка в сотрудничестве с преподавателями предметниками. Первый этап интервью был ориентирован на профессиональный исследовательский опыт студентов, в то время как второй этап был сфокусирован на более общих проблемах, волнующих научное сообщество (участие в научных мероприятиях, научная этика, правила исследовательских лабораторий, научное оборудование, гендерный аспект в научном сообществе). Студенты с успехом прошли интервью, показав высокий уровень владения английским языком во время беседы на профессиональные и общие темы. Весьма неожиданно, что во время интервью большинство студентов затронули тему касательно того, что в последние годы карьера в академической среде перешла из категории доступных малому числу людей в категорию общедоступных. Современные студенты относятся к науке как к обычному делу, не считая её чем-то специфическим. Не смотря на то, что в группе обучаются студенты разных годов обучения, и первокурсники и аспиранты, все они в качестве одной из основных преследуют цель получить как можно большее число полезных навыков и умений, которые они смогли бы использовать в своей будущей карьере. Безусловно, в современном мире знание иностранных языков является одним из важнейших качеств. Именно поэтому студенты группы углубленного изучения английского языка всегда заинтересованы в участии в междисциплинарных занятиях.   Считается, что такого рода коммуникативный опыт, получаемый студентами на уроках иностранного языка, позволит им чувствовать себя более уверенными в международном научном сообществе. 
Фотографии: